BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

söndag 14 februari 2010

Kärleken är...

Älska alla,
lita på några få,
gör inte någon illa.

William Shakespeare


De senaste dagarna har jag tänkt mycke på kärlek,
och vad är kärlek i mitt liv?

Kärlek är ju så förknippat med en kärleks relation.
Om man inte är i en relation eller "tillsammans med någon",
lever man ett kärlekslöst liv då?
Det kan ju tyckas så när man läser media, och med alla
influenser man matas med dagligen. Att det bara är
kärleken mellan en man och kvinna,( eller man och man eller
kvinna och kvinna.. ja du fattar?)
Att det bara är det som räknas. Kanske är det så...

Eller vad tolkar vi in i ordet kärlek?
Är det bara lust och sex?
Eller är det omtanke och vänskap?
Kanske är det att bry sig om sin omgivning...

Vill nog inte tro att jag lever ett kärlekslöst liv,
det låter ju väldigt väldigt tråkigt och torftligt.
Men vad är kärlek i mitt liv?
Jag tror och hoppas att det är:

Kärleken till mina barn.

Kärleken jag känner när min son säger:
-kom mamma, jag vill visa dig en sak.
(det är JÄTTE STORT när ett barn med autism-diagnos,
säger de orden)

Kärleken jag känner när jag får och kan
umgås med mina vänner.

Kärleken till livet...
det är stort, att jag får finnas här och njuta av nuet!

Kärlek för mig är även att få njuta
av vardagen...
Så vardagen med alla dess grå nyanser är kärlek för mig.


Om man har fått uppleva livets största skräck,
den att livet håller på att ta slut.
Då finns kärlek i många många nyanser, även i de mest gråa och tråkiga.
De finns en glädje i att få uppleva allt de vardagliga.
Att uppleva att små saker blir stora.

TO A CHILD LOVE IS
SPELLED  T-I-M-E


Hungern efter kärlek är mycke
svårare att få bort än
hungern efter bröd.
Moder Teresa



3 kommentarer:

Nina sa...

Ja, det första man tänker på när man hör ordet "Kärlek" är nog kärleken i ett förhållande... Men jag känner som du! Kärlek har många färger och nyanser!

Kram Nina!

Anonym sa...

Så fint du skriver, tack!
Sara

Okki sa...

Tack för alla gulliga kommentarer!

Kram