BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

söndag 1 november 2009

Söndags tankar



Ny vecka på ingång.
Skönt med rutiner... men ändå inte.
Denna vecka nalkas besök på Onkologen igen.
*uppskattas inte*

Men förhoppningsvis blir det en och annan fika stund med goa vänner.

Lite tänkvärt så här inför en ny vecka:
En av alla mina Cancer-tjejer skrev den på forumet, den är sååå BRA


TILL EFTERTANKE

Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot
ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är
och
börja just där.

Den som inte kan det
Lurar sig själv
När hon tror att hon kan hjälpa andra

För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer
än vad hon gör,
men först och främst förstå
det hon förstår
Om jag inte kan det
Så hjälper det inte att jag kan och vet mera
Vill jag ändå visa hur mycke jag kan så beror det på att jag är
fåfäng
och högmodig
Och egentligen vill bli beundrad av den andra
I stället för att hjälpa henne
All äkta hjälpsamhet
börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
Och därmed måste jag förstå
Att detta med att hjälpa
Inte är att vilja härska
Utan att vilja tjäna

Kan jag inte detta
Så kan jag inte hjälpa

-Sören Kirkegaard-

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kloka ord! Tack!

Vickeli sa...

Lycka till på onkologen!
Kram Vera

Okki sa...

Tack Me,
men för tillfället känner jag mig mer som en tagare än en givare. Om du förstår vad jag menar?

Tack Vera, hoppas allt är väl med dig. Kram

Maria sa...

Hej!
Det här är nog alla lärares favoritdikt, i alla fall min! :)
Kram!