BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

lördag 8 maj 2010

Sociala medier

Bilden är klickbar.

För någon vecka sen såg jag ett föredrag som var på tv.
Som handla om sociala medier och hur vi använder dessa och nätet i
allmänhet. Det var ganska intressant att lyssna på det, och le lite igenkännande.
Föredragshållaren mena på att det finns stora generations skillnader.
Att vi lite äldre.. typ 40+ har ett mer "ärende-förhållande" till nätet.
Och att ungdomarna som är mer eller mindre uppvuxna med nätet
har ett helt annat förhållande. De "hänger" mer på nätet. Det är chatt, msn,
Lunarstorm, Bilddagboken osv osv....

Och att ungdomar inte har några som helst problem med att lägga ut bilder på
sig själv mest varje dag. . . Och att de unga tar väldigt mycke bilder på sig själva i
alla olika situationer. Som ex gav han:
Tonåringen som kommer hem från skolan,
tar en bild på sig själv framför spegeln och
laddar upp den på facebook
Och skriver: Skolan i dag, tråkigt.
Nu hemma, käka lite mat och plugga.

Medans vi till åren .. vi tar väl kort till typ Jul, midsommar
och födelsedagar. Och vi har typ 35 olika bilder på oss själva framför
Julgranen och när vi blåser ut ljusen på födelsedags tårtan.

Nu för tiden tar väl även vi 40+ lite mer bilder men det är ju stor
skillnad mellan generationerna , det tycker jag allt.
Själv vill jag gärna att det händer nåt när jag fotar. Och så är jag ytterst varsam med
vad jag lägger ut på nätet.

Men däremot tycker väl jag att jag inte bara gör "ärende-grejer" på nätet.
Tycker det är ganska skönt att "hänga" på facebook och läsa mycke bloggar.
Men det har nog med att göra att jag är ensam med Guldklimpen.
Långa stunder vill han vara helt ensam på sitt rum och då är det skönt att
kunna sitta här bakom sin skärm och va lite "social".
Men allvarligt har jag tänkt ta en datorfri dag, så det blir lite gjort här hemma.
Det är lätt att timmarna bara försvinner...

Nu ser jag framemot en härlig eftermiddags fika i morgon
men goaste goaste vännen I. Få lite
uppdatering om hur deras semesterresa var.

Längtar!

När två vänner sitter vid fikabordet
existerar inga stora världsproblem -
under en liten stund befinner de sig
i paradiset.
-Pamela Dugdale-



1 kommentarer:

imse sa...

Ja jag hänger väldigt mycket på nätet. Fast så värst mycket bilder blir det inte.

Kram