BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

måndag 7 december 2009

Julrutiner som har hamnat snett



Har funderat mycke på, varför jag har ett sånt enormt motstånd mot julen i år.
Julen är ju glädjen och njutningarnas högtid.
Då umgås man med när och kära, och visar sin uppskattning.
Och framför allt så äter man mycke god mat.

Ju mer jag har tänkt på det dessto mer har jag kommit på att jag inte
tycker om förändringar. Vill att allt ska vara som det alltid har varit.
Det börja nog när min kära mor och barnens mormor gick bort.
Det blev alldeles för mycke förändringar. Speciellt de första halvåret.
Inget var sig likt längre. Det var mamma som höll i hop släkten. Och till julen samlades vi, om inte på julafton så någon av dagarna kring jul.
Första året efter firades julen i hop, men som sagt nåt fattades och nåt hade kommit till. Något hade kommit till som jag inte visste hur jag skulle förhålla mig till... vet fortfarande inte.
Så många frågaor jag vill ha svar på.

I och med att Guldklimpen har diagnosen Autism. Så funkar det inte att åka i väg och fira på annan ort.
Jag och barnen har under årens lopp firat väldigt stillsam men rofylld jul som passar oss.
Det har varit förberedelser runt 1:a advent och bakning av både lussekatter och pepparkakor.
Jag tycker vi har hittat nåt som passar oss.

Men i år så har jag haft så svårt att hitta nån julglädje och förväntan som man brukar ha, så här innan jul.
Allt har bara känts jobbigt och vore det inte för Guldklimpens skull så skulle jag nog ha flytt fältet.
Men nu anstränger jag mig verkligen att få in alla våra vanliga rutiner kring jul.
Ju mer jag har tänkt på det, dessto mer har jag kommit på vad det är.
I år är det bara Guldklimpen och jag. Det saknas nåt. Guldklimpen syster saknas, min älskade dotter är inte här och firar jul med oss.
Det är väl klart att jag inte kan få en rofylld jul. När mina tankar är hos älskade dottern.
Tankar av oro och längtan.

Oro som inte släpper taget om mitt hjärta.
Den där känslan i magen som gnager. Alla som är mammor vet nog vad jag menar.
Du vet inte vad det är men du känner att det är nåt som inte är som det ska.

Så nu vet jag vad jag vill ha till jul.
Snälla snälla tomten

Jag vill ha min dotter hos mig på julafton.



Pusselbiten som fattas i mitt liv nu, är du kära H
LOVE YOU

2 kommentarer:

Anna sa...

Skickar dej en värmande kram i cyberrymden, Anna

Anonym sa...

Skickar en varmjulhälsning till dig förstår hur det känns i ditt hjärta saknaden av din dotter.Styrkekramar till dig.Kram Lille