BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

onsdag 19 januari 2011

Nya mat- och sovrutiner

Sonen har haft typiska "tonårsaktiga" sov vanor under
ganska många år. Han är ju trots allt 19 år redan.
Somnar gärna sent om kvällarna och är väldigt trött på
morgonen. Och det blir ju lite jobbigt när det är skolveckor.
Men nu har det vänt på något lustigt sett...
Jag får verkligen sysselsätta sonen för att han inte ska somna
för tidigt. I bland vill han börja sova för natten redan innan kl 18...
Det blir ju lite för tidigt.
Så nu har jag gjort om lite i våra kvälls rutiner.
I stället för att jag börjar med kvällsmaten när vi kommit hem från
fritids på eftermiddagen, så har jag maten klar när vi kommer hem.
Och då har sonen mer ro i kroppen att äta ordenkligt oxå.

Innan jul ledigheten så åt vi kanske en ½-1 timme efter att vi kommit hem.
Och då var han mitt uppe i tv- eller dataspel, och hade inte så
mycket ro i kroppen för att sitta i lugn och ro för att äta.
Nu kan han sitta kvar i matbordet nån minut efter att han har ätit färdigt.
Det kan jag säga att det har inte hänt förrut så ofta.
Överlag så märker jag hur viktigt en lugn mat situation är för honom.
Det har det ju alltid varit men tycker han är än mer känslig för att ha det lugnt nu.

Nu hoppas jag bara våra braiga kvällsrutiner består...
som alltid med autistiska barn/ungdomar behövs det väldigt lite
för att det ska ställa till det och bli fel.

I morgon är det redan torsdag och snart helg. och för min
del ledig helg. Funderar på att åka till bokhandeln i morgon
och köpa nån bra bok. Läste nämligen ut min bok i går...
och det är ju ett skönt sätt att varvar ner på. Att läsa en bok,
menar jag.
Har precis läst ut En förtjusande man av Marian Keyes.

Nån som har ett bra boktips?


1 kommentarer:

Annika N sa...

Vad skönt att det fungerar bättre med maten med de nya rutinerna.
Hoppas du hittade en bra bok.

Ha en fin helg !!! Kram Annika